Měli bychom brát PR článek vážně
27. 1. 2020
Propagace je jednou ze základních strategií každé firmy. Existuje jí mnoho druhů, obvykle rozdělovaných podle média, kde se objevuje. Máme televizní, rozhlasovou či tiskovou reklamu, a to je jen pár druhů.
Avšak například i tiskové reklamy existuje více typů. Máme zde klasické velké, barevné reklamy, ty však tolik netáhnou. Mnohem účinnější je PR článek. Tento typ nalezneme prakticky v každém časopise. V novinách není tolik rozšířen, především kvůli samotné své podstatě. O co se jedná?
Jde o propagační článek, který se tváří jako běžná součást daného časopisu a nikoliv reklama. Cílem je, aby si čtenář ani neuvědomil, že se jedná o propagaci. Tím pádem jej totiž nepřeskočí a navíc jej bude brát vážněji. Je tedy větší pravděpodobnost, že si daný výrobek koupí.
Obvykle se jedná o věci, které souvisí s daným tématem. Například v časopise o záhadách Enigma najdeme „článek“ o tom, jak je ovzduší venku škodlivé a kolik je tam toxinů. A samozřejmě je tam představen i vynález, který dokáže vzduch v domě vyčistit. Součástí jsou i údajné fotografie plic člověka, žijícího v Sidney a jeho kolegy, který celý život prožil na australském venkově.
V časopisech pro ženy pak najdeme reklamu na nový čaj či jiný přípravek na hubnutí, obvykle zamaskovaný jako příběh ženy, která zhubla v krátkém čase poměrně značnou hmotnost. Jsou zde samozřejmě fotografie „před“ a „po“.
Jak tedy takový PR článek poznáme? Nejjednodušším vodítkem je to, že musí být označen. Hledejte tedy na dané stránce nápis „public relations“. Obvykle je tento nápis malým písmem a na nějakém nenápadném místě, je tedy třeba po něm někdy i pátrat.
Dále by vás mělo varovat to, když je nějaký výrobek označován pouze svým plným názvem, například pračka Zanussi X5 Turbo. Zpozorněte také tehdy, pokud je tam zmíněn pouze tento jediný výrobek, a žádný jiný, zvláště ne od jiné firmy.
Tyto články pak neberte vážně a považujte je za to, co ve skutečnosti jsou: obyčejnou reklamou.